Educatieprogramma’s herdenking watersnood 1916

In het kader van de herdenking van de watersnood zijn er verschillende educatieve programma’s voor de bassischool en het voortgezet onderwijs ontwikkeld. In elk programma wordt theorie met praktijkonderdelen gecombineerd. De programma’s variëren van één lesuur tot drie dagdelen.

 

Waterland onder Water

Informatie over de Watersnoodramp 1916 via het digibord. Verleden en heden komen in de klas via foto’s en informatie over water in Waterland op de interactieve schoolplaat. Voor docenten is er een handleiding beschikbaar.

tumb-lesbrief

Download de docentenhandleiding >
Download de lesbrief >

 

Water; vroeger, nu en later

Een speciaal op Waterland gericht, interactief en informatief programma over waterveiligheid. Kinderen kunnen zelf een wateranimatie maken.

Bekijk het programma >

 

Waterwolven op de Markermeerdijk

waterwolf
Kinderen gaan aan de slag met een frame en materialen om met de klas hun eigen kunstwerk, een Waterwolf, te maken. De Waterwolven worden bij de herdenking op 13 januari 2016 ceremonieel ‘verslagen’.

Dit project loopt van 1 september 2015 t/m 13 januari 2016. De inschrijving is inmiddels gesloten. Meer informatie: Wil Spanjer, info@waterkustland.nl.

Bekijk het programma >

 

Hoogwater op het schoolplein

Een lessenserie om middelbare scholieren aan het denken te zetten over de kwetsbaarheid voor overstromingen van Nederland. Speciale versie voor de Zaanstreek en Waterland.

Bekijk het programma >

 

Wonen in de kerk

waterlandsarchief

“Nood mensen, nood!”, riep een boer uit Monnickendam waarmee hij in de nacht van 13 op 14 januari de mensen waarschuwde. De noodklokken werden geluid in de stormachtige nacht. Er voltrok zich een ramp achter de Waterlandse zeedijk.
Speciaal voor de bovenbouw van het basisonderwijs ontwikkelde het Waterlands Archief in Purmerend een educatief programma waarin de getroffen plaatsen in het rampgebied aan de orde komen met behulp van een interactieve kaart. Met aandacht voor onder andere:

  • de slachtoffers;
  • het zwaar getroffen Marken waar koningin Wilhelmina Lijsje van Riel als petekind aannam;
  • mensen die naar hogere gebieden vluchtten of naar hun zolders;
  • het begin van de ramp, beschreven door Willem van Engelenburg uit Broek in Waterland;
  • de vele Volendammers die tijdelijk in andere plaatsen van Noord-Holland moesten wonen;
  • kerken als vluchtplaatsen voor mens en dier;
  • de ramp, beschreven door de 12-jarige Purmerender Jan Zuidland;
  • de hulp van vele militairen;
  • het repareren van de dijken.

Het programma bestaat uit veel beeldmateriaal en gesproken tekst en is ook voor andere geïnteresseerden een bron van informatie. Speciaal voor het basisonderwijs is tot 1 mei 2016 een prijsvraag aan het programma verbonden met voor de winnende groep een bezoek aan Experience Volendam.

Bekijk het programma >